Wednesday, February 08, 2006

Erina's First Meal

Last Saturday (04/02/06), we all try bagi Erina solid food. Tak banyak yang kami jumpa kat market food yang sesuai dengan 4months old baby. Paling tidak pun, aku jumpa Milna Rusk Green Bean flavoured.

Memula bagi anak makan memang susah. Dengan takde experiencenye lagik. Aku nak bancuh pun tak reti. Heheheheh...Dah le first time bancuh air yang keluar dari flask tu dah sejuk (flask tu tipu aku, kata 24hrs panas tapi tak sampai stengah ari dah sejuk). Dah jadik lain macam jerk makanan Erina tu tapi aku suap jugak. Makan la jugak dia tapi sekeping tak abis pun.

The next day, we all try lagik and kali ni nampak lawa jerk macam baby food. Hik hik hik. Tapi kali ni, 2 suap jerk lepas, then Erina terjerit-jerit taknak. Aku give up takat tu jerk la.

Monday antar Erina macam biasa without bekalkan dia food tu. Malam bile jemput Erina, makcik pengasuh tanye, "Mana makanan dia? Makcik nak bagi Erina makan ni". "Okay, esok (Tuesday) saya bawak".

The next morning bekalkan Erina makanan dia n pegi keje macam biasa. Petang tu masa pick up erina, excited la nak tanye makcik tu Erina makan atau tidak. "Makan, makcik bagi dia 2 kali. Sekeping kul 10pagi, sekepin lagik kul 5 petang. Abis jerk dia makan!". What, macamana ek makcik tu buat? Mama tak baca bismillah kot...hik hik hik



Image hosting by Photobucket

7 comments:

Fara said...

aku rasa la adoq, budak2 mmg nak manja ngan mama dia lah...lydia pon kalau dgn aku susah sgt nk mkn ... dari kecik sapai sekarang ..boleh kira ngan jari sebelah tangan dia habis makan bila aku suap .. tapi, kat umah babysitter, bukan main patuh lagik .. rasanya dia tahu bezakan mana mama mana bukan, and pandai dia tak mahu susahkan orang lain..susahkan mama tak apa lah... mama kan sayang erina? takkan nak marah2 kalau erina takmo mamam kan?

kengkadang, weekend tuh sekali jek dia makan betul2 (nasik) .. aku pon malas nk paksa ..kalau dia nak, aku suap, dia yaknak, aku biar dia suap sendiri ..dapatlah beberapa bijik masuk mulut dia bila dia suap sendiri ...

eh, over2 plak aku komen ...

Anonymous said...

kalau papa yang suap, habis tak agaknye?

Anonymous said...

Hada, cuba bg Erina makan masa mama&papa makan. Atau guna 2 sudu, 1 sudu bg die pegang, so leh die main2 ker..lg 1 mama pegang...cuba2 lah suap masa die main2 tuh... Mula2 mmg dugaan, insya-ALlah usaha tangga kejayaan ;)

Little Samourai said...

bukan makcik tu yg makan yek? hehehe... (saya suka bedal makanan baby! :-P)

Love Sweet Recipes said...

Ummi Marwan,
Thanks atas tips tu yerk. This weekend nak try lagik.

Coy,
Hehehehe..ada pulak makcik pengasuh tu yang makan. Awak suka makan makanan baby? Ihik...Bile nak makan makanan baby awak? (Bukan your big baby tau!)

Fara said...

masa lydia 4 months, aku kasik dumex cereal food tuh. biikut dia takmo. cereal tuh pon kalau perisa sayur ke ikan ke dia takmo, dia nk yg plain aje ... gerber pon ada gak doof tuk 4 months ..

Love Sweet Recipes said...

fara,
gerber untuk 4months onwards tu aku dah beli, rice, rice with chicken, rice with mixed vege, rice with mixed fruit and biskut. Last weekend aku bagi dah biskut ngan gerber rice tu. Baru okay dia makan...hehehehe..tapi problem lak kat yak-yak dia...nak kena bagi dia minum air suam banyak2 ni...