Friday, January 05, 2007

Kek Coklat Pudina



300gm mentega
300gm gula kastor
250gm tepung berserbuk penaik
7 biji telur - disejukkan dan asing kuning dan putih
1 sudu kecil esen pudina
1 sudu kecil pewarna hijau
1 sudu besar chocolate emulco
1 sudu besar strawberry emulco


***
Pukul mentega hingga putih/ kembang lalu masukkan kuning telur dan pukul lagi. Kemudian pukul putih telur hingga kembang, masukkan pula gula kastor dan campurkan ke dalam adunan mentega.
Teruskan memukul hingga elok sebati baru masukkan tepung. Kemudian bahagikan kepada 3 bahagian lalu warnakan setiap satu dengan pewarna hijau bercampur esen pudina, chocolate emulco dan strawberry emulco. Buat seperti "cake marble" dan bakar dalam acuan bulat 9" dalam masa 45-60 minit.

8 comments:

tuan tanah said...

Mmmm... kek coklat pudina? Menariknya!

Anonymous said...

cam best jerk... wah template baru.. ijau lagik tu.

Little Samourai said...

makcik! saya pun dah download template ni ari tu tapi tak jadik pakai! hehehe... kalau tak, dah jadik kembar! :-P

Love Sweet Recipes said...

tuan tanah,
nak buatnya simple sangat. try la..

rina,
memang best. Leh ajar anak2 murid ko buat kek ni pun. Heheheh...saja suka2 tukar template. Ni kali ke4 kalau tak silap

k. coy,
kenapa tak jadik pakai yerk? nasib baik tak jadik, kalau tak, dah jadik twin la kita..ihik

ambrynaa said...

mana shoutbox ko hada?
-Tercipta Untukku-Ungu-
Aku pun suker lagu tuh.

Anonymous said...

doq... kg ko banjir lagi tak kali ni?

Fara said...

adoq, aku dah try dah kek ko ni huhuhu tapi aku tak jumpa lak pudina n coklat .. so aku guna oren n strawberri ... huhuhu ...

Love Sweet Recipes said...

zalie,
shoutbox buat masa ni takmo letak dulu la

rina,
umah family aku kena je gelombang kedua tu

tgazfa,
ko buleh beli pelbagai esen & emulco kat de manis atau bake with yen atau bagus kat seksyen 13 shah alam tu